shipwreck beach Zakynthos

Zakynthos

• Väkiluku: 40800
  • Pinta-ala: 406 km2
  • Pääkaupunki: Zakynthos Town (väkiluku 9800)
  • Mikä matka: Joonian saarihyppely (Zakynthos, Kefalonia, Ithaka, Lefkas, Meganissi)
  • Matkan ajankohta: Elo-syyskuun vaihde 2022

Postaus sisältää mainoslinkkejä. Mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Zakynthos ei ollut Joonianmeren saarista niitä eniten houkuttelevia. Saaren maine brittien halpojen bilematkojen kohteena oli kiirinyt korviini, eikä se ole saarelle sellainen meriitti, joka meikäläistä houkuttaisi käymään.

Toisaalta monet Kreikkaa mainostavat kuvat ovat juuri Zakynthoksen rannoilta, joten rakastamiani ihanan värisiä vesiä siellä ainakin piisaisi. Zakynthoksella voisi varmasti kierrellä vain niitä upeimpia näkymiä tarjoavia paikkoja ja kiertää bilekylät kaukaa.

Kun pohdimme ottaako saarta ollenkaan saarihyppelymme ohjelmaan, ratkaisi puolisoni lopulta asian toteamalla järkevästi ja käytännöllisesti (kuten aina!), että parempi siellä Zakynthoksellakin olisi käydä nyt samalla, kun lähistöllä kerran oltaisiin. Muuten se jäisi mietityttämään, ja mielessä kaikuisi ikuisesti mitä jos… Mitä jos kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti se täydellinen saari olisikin juuri Zakynthos?

Rion-Antirrion sillan kautta kohti Zakynthosta

Kesällä 2022 Zakynhokselle oli lauttayhteys ainoastaan Kyllinistä mantereelta ja Kefalonian saarelta. Lensimme Joonian hyppelylle mennäksemme mantereelle Prevezaan. Mietimme ennakkoon hieman eri reittivaihtoehtoja, ja lopulta päätimme mennä Zakynthokselle hyppelyn ensimmäisenä saarena Kyllinin kautta.

Suuntasimme Kylliniin vietettyämme ensimmäisen yön Vonitsan kylässä melko lähellä lentokenttää. Vuokrasimme auton koko reissun ajaksi jo lentokentältä, ja reilun 200 km:n road trip oli reipas aloitus Kreikka-seikkailullemme.

Matkamme kulki Rion-Antirrion sillan yli, joka on maailman pisin vinoköysisilta (2880 m). Odotin upean sillan näkemisestä omin silmin, sillä jostain syystä olen mieltynyt rakennelmiin, jotka ovat poikkeuksellisen suuria suhteessa muuhun ympäristöön. Pidän niiden luomasta mahtipontisesta kontrastista.

Tullimaksu sillan ylittämiseksi oli kieltämättä aika suolainen, noin 14 €. Edullisemmin – vaikkakin tietysti hitaammin – joen olisi ylittänyt sillan kupeesta menevällä lossilla. Lossilta sillan olisi saanut varmasti kuvattuakin, mutta ajaen ylittämisessä oli kyllä oma viehätyksensä.

Kyllinissä suuntasimme suoraan satamaan ostamaan lauttaliput, ja edessä oli ensimmäinen kerta, kun matkustimme lautalla auton kanssa. Kerron auton kanssa lautalla matkustamisesta vielä myöhemmin omassa tarkemmassa juttussaan. Meillä kaikki meni lautoilla kuitenkin ihan hyvin koko reissun ajan, vaikka aikamoiseen sumppuun siellä autot aina ohjattiin! Turvana vuokra-autossa oli tietenkin täysi vakuutus, jos kolhuja lautan ahtaudessa olisi ilmestynytkin.

maailman suurin Kreikan lippu
Koska suuresta sillasta ei saanut sillä itse ajaessa kummoista kuvaa, niin laitetaan tähän kuva Zakynthoksella olevasta maailman suurimmasta Kreikan lipusta.

Argassi

Lauttamatkalla oli hyvää aikaa tutkia, pohtia ja varata majoitus Zakynthokselle. Ennen reissua olimme varanneet ainoastaan ensimmäisen yön majoituksen Vonitsasta, sillä haluasimme edetä saarilla fiiliksen mukaan, ja valita majoittumiseen ne kylät, mitkä sopivilta ja hyviltä tuntuivat.

Koska alla oli jo kohtalaisesti istumista auton penkissä, päätimme ottaa Zakynthoksesta ensimmäiselle yölle majoituksen suhteellisen läheltä Zakynthos Townia, jonne lautta saapuisi. Mukavan näköinen majoitus löytyi Booking.comin kautta Argassista, vain muutaman kilometrin päässä Zakynthos Townista.

Tiesimme vältellä majoittumista Laganakseen, bileturistien temmellyskentäksi rakennettuun kylään.

Mutta jostain syystä minulta oli mennyt ohi, että Zakynthoksella monet muutkin kylät ovat niin turistillisia, vaikka biletys ei niissä varsinaisesti olisikaan keskiössä.

Sanotaan se nyt suoraan: Argassi oli järkytys, kun sinne pääsimme. Tuntui, kuin olisimme palanneet ajassa taakse päin, mauttomien, toinen toistaan suurempien, räikeiden mainoskylttien aikaan. Aikaan, jolloin jokaista tavernaa reunusti kuvallinen ruokalista.

Matkamuistomyymälät tursusivat sekalaista tavaraa, joille luulin olleen menekkiä viimeksi joskus 2000-luvun alussa, jos enää silloinkaan. Sinne ne myymättä jääneet kikkelinmuotoiset pullonavaajat ja avaimenperät oli ilmeisesti dumpattu kaikkialta muualta, missä turistimyymälät ovat jo tajunneet, että matkamuistokauppakin voi olla ihan siisti, jopa tyylikäs.

Huoneemme sen sijaan oli tosi kiva, ja siinä olisimme viihtyneet useammankin päivän – jos se vain olisi sijainnut jossain muualla.

Lähdimme kävelemään kylän halki ja katsomaan, josko sieltä kuitenkin löytyisi jotain tunnelmallisempaa kolkkaa. Kävelimme rantaan, mutta sekään ei näyttänyt erityisen kauniilta. Päätimme lakata tuhlaamasta sen enempää aikaamme paikassa, joka ei yleisilmeeltään ollut meitä varten ja suunnata Zakynthos Towniin. Onneksi olimme niin lähellä sitä.

cape skinari zakynthos
Muualla saarella, kuten Cape Skinarilla, oli henkeäsalpaavia maisemia.

Zakynthos Town

Zakynthos Townista tykkäsimme kovasti. Keskusaukio ja sen läheiset kävelykadut olivat tunnelmallisia. Valitsimme Tripadvisorin avulla illallispaikaksi ihastuttavan Avli – Yard of taste -ravintolan

Kaunis paikka ja herkullinen ruoka saivat suupielet ylöspäin ja unohtamaan tylsän naapurikylän. Sillä hetkellä emme sitä tietenkään vielä voineet julistaa, mutta näin jälkeenpäin sen voi jo sanoa, että siinä oli koko reissun paras ravintolakokemus.

Jatkoimme iltaamme vielä kävelykadulla olevassa värikkäässä Bliss Art cafe barissa, josta lähes jokainen ohikulkija nappasi kuvan.

Kun palasimme keskusaukiolle katselemaan mistä saisimme taksin, näimme parkissaan olevan kaupunkijunan. Se oli lähdössä puolen tunnin kuluttua kohti Argassia, joten päätimme tehdä paluumatkan taksin sijaan minijunan kyydissä!

bliss cafe bar zakynthos
Värikäs Bliss Cafe Bar kävelykadulla oli tunnelmallinen paikka illalla.

Kivan kylän metsästys

Jälkiviisaana voi todeta, että Zakynthos Town olisi ehdottomasti ollut meille oikea paikka loppujen Zakynthoksen-öiden majoittumiseen. Vaikka pidimme kaupungista, luotimme kuitenkin edelleen siihen, että saarelta löytyisi myös joku kiva pienempi kylä. Kiertelimme saarta, mutta yhtään kovin sievää pikkukylää ei vain tullut vastaan.

Yksi mukavan oloinen majoitus oli jäänyt Bookingista mieleeni. Satuimme olemaan lähettyvillä, ja päätimme mennä kurkkaamaan sen, vaikka kyseinen kylä ei erityisesti meitä puhutellutkaan. Pääsimme katsomaan huonetta ennen päätöksentekoa, ja etsimiseen tuskastuneeseen oma pieni uima-allas teki riittävän suuren vaikutuksen.

Lopulta kävi siis niin, että hylkäsimme ajatuksen kivan kylän löytämisestä, ja oma allas sai korvata kylän puutteet. Zakynthos Town vaihtoehtona vähän kuin unohtui. Näin päädyimme Ammoudiin, joka on tien varteen levinnyt pieni keskittymä, ja käsitti ehkä neljä tavernaa, kaksi myymälää ja muutamia majoituksia.

Postikorteista tuttu

Jos jotain Zakynthokselta odotin, niin yhden postikorteista kuulusimman rannan näkemistä omin silmin. Tiesimme, että Shipwreck-rannalle pääsee ainoastaan veneellä, mutta uskoimme upean rannan olevan henkeäsalpaava näky myös ylhäältä katsottuna.

Näköalatasanne, josta rannan näkee on hyvin pieni, ja näkymä rannalle on todella rajallinen. Jos olet joskus miettinyt, miksi kaikki Instagramissa tai missään ikinä näkemäsi kuvat kyseisestä rannasta ovat niin identtisiä, niin tuosta se johtuu: näköalapaikalta on käytännössä mahdollista saada vain yhdenlainen kuva rannasta.

Aikaa kuvakulmien miettimiseen tai pilvien poismenon odottamiseen ei ole, sillä seuraavat haluavat jo kiihkeästi päästä näkemään vilauksensa hylkyrannasta. Jos viivyttelet pidempään kuin soveliasta, niin seuraavat tunkevat tilallesi väkisin.

Vaikka katselukokemus olikin hieman tylsä, niin ei se poista sitä, etteikö ranta olisi todella kaunis ja vaikuttava.

hylkyrannan hylky

Henkeäsalpaavia paikkoja

Zakynthoksella on muitakin, vähintään yhtä upeita paikkoja kuin hylkyranta. Monia niistä pääsee katselemaan ja kokemaan rennommin.

Myzihres-rantaa pääsee ihailemaan ylhäältä käsin hylkyrantaa vapaammin ja useammasta vinkkelistä.

Samalla reissulla katsastat myös maailman suurimman Kreikan lipun, sillä ne sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä toisistaan. Lipulla on kokoa 670 m² ja lipputangon korkeus on 50 m. Vertailun vuoksi: Haminassa sijaitseva Euroopan korkein lipputanko on 100 m korkea, ja siinä liehuva lippu 445m².

Löydät perille etsimällä Google Mapsista “Viewpoint Myzithres” ja “the largest Greek flag in the world”.

Korakonissi on yksi Zakynthoksella sijaitsevista epätodellisen kauniista paikoista, ja sinne ei tarvitse mennä meriteitse. Ihastelimme kallion muotoja, huikean väristä vettä ja huimapäitä, jotka hyppivät veteen kalliolta.

Zakynthoksen pohjoiskärjessä sijaisevalla Cape Skinarilla kannattaa ehdottomasti käydä. Niemekkeellä voit käppäillä ihastelemaan majakkaa ja vanhaa tuulimyllyä, ja sieltä lähtee veneretkiä esim. sinisille luolille ja hylkyrannalle. Niemen päähän on rakennettu tasanteita, joilla on aurinkotuoleja, ja voit mennä sinne vain paistattelemaan päivää ja nauttimaan käsittämättömistä maisemista.

kurkistus myzithres
Täältä kun kurkkaa… (Myzithres)
mizithresin näköala
…eteen avautuu tällainen näkymä! (Myzithres)
korakounissi
Korakonissillä kannattaa käydä!

Zakynthos jätti ristiriitaisen fiiliksen

Saarella oli upeimpia koskaan näkemiämme rantamaisemia – mutta toisaalta useimmille oli hankala päästä. Me emme innostu yleensä monia tunteja kestävistä veneretkistä, joten emme menneet sellaiselle Zakynthoksellakaan.

Uskoisin, että venereissut ovat Zakynthoksella todella antoisia ja taatusti käynnin arvoisia, ja paras tapa nauttia saaren parhaista puolista eli superkuvauksellisista rannoista.

Zakynthoksella oli myös mukava pääkaupunki, joka tuntui olevan kuin toisesta maailmasta muuhun saareen nähden – mutta ei yhtään kivaa pikkukylää.

Eniten olimme hämmentyneitä mauttomista ja vanhanaikaisista turistikylistä, joista kreikkalaisuutta sai etsimällä etsiä britti- ja irkkupubien joukosta. Ehkä Zakynthoksella ei luoteta tunnelmallisen kreikkalaistavernan vetovoimaan, vaan on totuttu houkuttelemaan turisteja mainoksilla. Mitä isompi, räikeämpi ja näkyvämpi, sen parempi -tyylillä. Vaatimaton hukkuu naapuriliikkeiden mainoskylttien taakse.

Zakynthokselle suuntaava viettää siellä varmasti mukavan ja leppoisan rantaloman, etenkin jos vesillä olo maistuu.

Hyvistä puolistaan huolimatta saari vain ei ollut meille sopiva, ja kolmen yön jälkeen olimme valmiit siirtymään eteen päin ottamaan selvää, olisiko Kefalonia enemmän makuumme.

Oletko käynyt Zakynthoksella? Mistä sinä pidit Zakynthoksen saaressa?

Tule seuraamaan myös blogin Instagramtiliä kreikan_saaren_metsastys!

Postauksen kansikuvassa on itseoikeutetusti Shipwreck-ranta – onhan se yksi kuuluisimmista Kreikkaa kuvaavista kuvista.

Muita postauksia Jooniansaarilta:
Lue myös:

Voit jakaa postauksen tästä:

14 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Kieltämättä on kyllä kauniita rantamaisemia. Yleensä en varsinaisesti tykkää makoilla rannoilla, mutta hienoja rantoja on mukava katsella, vaikka sitten edes pikaisesti. Kun tutkii aina uusia paikkoja, käy välillä väistämättä niin, että tulee käytyä paikoissa, jotka eivät omaan makuun ole huippuvalintoja.

• Kati

Moikka Mikko! Ihan totta, jokainen kohde ei voi olla se lempparein. Saarihyppelyssä on se(kin) juuri hyvänä puolena, että koko reissu ei mene mönkään, vaikka kohdalle sattuisi myös vähemmän omaan makuun olevia saaria tai paikkoja.

Ja me tietty kierrellään saaria kattavasti ja tarkoituksella myös niitä etukäteen vähän vähemmän kiinnostavia, koska se suurin suosikki voi löytyä myös sieltä, mistä vähiten odottaa. 🙂

• Kthetraveller

Oi miten ihanan väristä vettä. En ole käynyt Zakynthoksella, mutta mitä postauksestasi luin, niin eipä minunkaan lemppariksi tuo saari nousisi. Voi siis suosiolla jättää käymättä siellä.

• Kati

Hei vaan Kthetraveller! Zakynthoksella on ihanan väristä vettä ja muutenkin paljon ihanan näköisiä paikkoja, jotka ansaitsisivat kyllä tulla nähdyiksi. Mutta saari kokonaisuutena onkin sitten toinen juttu… Omaan makuun Kreikan saarien joukosta löytyy monia paljon mukavampia ”paketteja”.

• Maarit - niceMatkaaja

Omasta Zakynthoksen reissusta taitaa olla jo parikymmentä vuotta, mutta se on jäänyt mieleen ikimuistoisena: pääsin uimaan careta careta – merikilpikonnien kanssa, aivan sattumalta, juhannusaattona. Yhtäkkiä konnia vain lipui alleni, viereeni ja ympärilleni. Yllätys oli suurenmoinen. En muista kylän nimeä, jossa asuimme, mutta sen rannat olivat kilpikonnien pesimärantoja ja siksi tarkoin suojeltuja: ei aurinkotuoleja, vesihärveleitä tai muutakaan, mutta uimassa sai käydä vapaasti. Ja minua potkaisi tällainen onni! Leijuin konnien perässä ja ajattelin, etten ollut koskaan kokenut mitään yhtä mieletöntä. Hylkyrannat jäivät tälle elämykselle kakkoseksi.

• Kati

Aivan ihana ja ikimuistoinen kokemus varmasti. ❤️ Eipä ihmekään, että hylkyrannnat ja muut eivät vetäneet sille vertojaan.

Kilpikonnien pesimäalueet ovat edelleen suojeltuja ja toivon mukaan suojelualueita kunnioitetaan, vaikka pesimäalueen kyljessä on vilkas ranta kaikkine rantahärpäkkeineen. Instan puolella eräs purjeveneilijä kertoi nähneensä, kuinka kilpikonnien bongausta varten tehdyt veneretket toimivat: kilpikonnia ajettiin takaa, jotta retkestä maksaneet turistit saavat vastinetta rahalleen. Lasipohjaveneet ajoivat kilppareiden yli, jotta ne näkyisivät lasipohjan kautta. On todella surullista, että tällainen toiminta sallitaan.

• Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra

Kieltämättä maisemat ovat upeita! Meriveden väri on siellä kuin paratiisiunelmista.

On se harmi, että tällaista kauneutta on pakko pilata turistikrääsää myyvillä mauttomilla kaupoilla. Tai ehkä se sittenkin myy? Suurimmassa osassa maailmaa turisteille jo älytty tarjoamaan hieman hintavampaa paikallista käsityötä. Itsekin uskon, että jos tuliaisia ostaa, niin niiden pitää olla laadukkaita.

• Kati

Moikka Nadine, kiva kun tulit lukemaan ja kommentoimaan! Ehkä tuotteille on tosiaan kysyntää (vaikka toisenlaiset tuotteet saattaisivat myydä vähintään yhtä hyvin), ja moniahan tällaiset asiat eivät häiritse lainkaan. Saari ja nämä kylät ovat vaikka kuinka monen suosikkikohde, jonne palataan vuodesta toiseen.

Zakynthos oli kyllä hyvä ääripään esimerkki siitä, kuinka erilaisia Kreikan saaret voivatkaan olla. Yhdestä Kreikan saaresta tykännyt voi pettyä totaalisesti mennessään jollekin toiselle Kreikan saarelle, jos se on aivan eri tyylinen.

Hakipa lomaltaan sitten mitä vain, niin Kreikkan matkaavan kannattaa todellakin käyttää hieman aikaa itselleen oikeanlaisen saaren ja kohteen valitsemiseen. Jokaiselle löytyy taatusti sopiva, mutta kaikki saaret eivät sovi kaikille. 🙂

• Kati

Kyllä, Kreikassa on upean näköisiä paikkoja! 😍 Ensimmäistä Kreikan matkaa suunnittelevat kannattaa muistaa, että Kreikan eri saaret ovat myös keskenään erilaisia. Jos on nähnyt upeita kuvia joltain Kreikan saarelta, niin toisella saarella maisemat ja ”ilme” voivat olla hyvin toisenlaiset. Ei välttämättä yhtään huonommat, mutta erilaiset kuitenkin.

• Katri

Hienoja kuvia, mutta jäi vähän kurja fiilis, kun varattiin juuri matka Zakynthokselle. Laganasista olin lukenut ja se jää varmasti väliin, mutta onko koko saari yhtä bilettä? Kreikan saarilla olen ollut kymmenisen kertaa ja aina eri paikoissa. Meidän reissuihimme sisältyy patikointia, pyöräilyä, autoilua ja ehkä hitusen rantaelämää, joten en tiedä, onko sillä kohteella niin suuri merkitys, kun ei olla paikoillamme. Meressä käydään uimassa muun liikkumisen välissä.

Silti – aika ikävä kuva jäi tulevasta kohteestamme 🙁 Itse olen tykännyt kyllä kaikista saarista ja paikoista, joissa olemme käyneet. Jokaiselle niistä mahtuu niin bilekansaa kuin upeita maisemiakin, kun vaan lähtee siitä hotellin altaalta ja lähimmältä rannalta kauemmas. Pitää vaan tehdä läksyt ennakkoon.

• Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys

Hei Katri!

Ei se koko saari suinkaan pelkkää bilettä ole, mutta kuten jutussakin kuvasin, kylät ovat hyvin turistillisia. Olen ollut monilla turistillisilla saarilla ja kylissä ja viihtynyt, mutta Zakynthoksen kylät eivät olleet mielestäni viihtyisiä – Zakynthos Townia lukuun ottamatta, se on kiva.

Kiersimme saaren kattavasti autolla, ja löydettiin todella upeita paikkoja ja maisemia. Meille tärkeitä juttuja reissuilla on maisemien kokemisen lisäksi viihtyisät kylät, jonka kujia on iltaisin mukava kävellä ja ihailla. Nämä ovat tietysti henkilökohtaisia mieltymyksiä, minkä kukakin kokee tärkeänä, viihtyisänä tai viehättävänä, ja lopulta kyse on vielä kemiasta. Meillä kemiat eivät Zakynthoksen saaren kanssa kohdanneet kivasta Zakynthos Townista ja upeista paikoista huolimatta, ja lähes 30 käydyn Kreikan saaren joukossa Zakynthos jää häntäpäähän. Monelle Zakynthos on kuitenkin se kaikkein mieluisin saari! Pääsette nauttimaan siellä Kreikan upeimmista postikorttimaisemista. 😍

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.