Auringonlasku Skopeloksella
Majoitus,  Saarihyppely

JVG:tä Skopeloksen illassa

Voit jakaa postauksen tästä:

Postaus sisältää mainoslinkin. Mainoslinkki merkitty *-merkillä.

Mitä sinä valitsisit, jos vähän vanhempi kreikkalainen pariskunta pyytäisi laittamaan soimaan jotain suomalaista musiikkia?

Me jäädyimme, emmekä keksineet nopeasti mitään, joten isäntämme otti ohjat käsiinsä.

Yhtäkkiä kaiuttimista kajahti reilulla volyymillä ja reippaasti 🎶 “VILLE ON LIMANULJASKA…” 🎶, ja näin JVG:n Tarkenee-biisin alkusäkeet kaikuivat muuten täysin hiljaisessa kylässä Skopeloksen illassa.

En tiedä, mitä hakusanoja hän käytti löytääkseen juuri tuon kyseisen biisin, mutta JVG sai siis kunnian edustaa suomalaista musiikkia ja olla majoituksemme omistajapariskunnan ensikosketus siihen, kun vietimme heidän kanssaan iltaa majoituksemme puutarhassa.

Eivät he tietenkään sanoja ymmärtäneet, onneksi, mutta siitäkin huolimatta ensikosketus taisi jäädä heille myös viimeiseksi. 😂 Päädyimme nimittäin nopeasti ja yhteistuumin siihen, että Abba on ihan hyvä valinta iltamme taustamusiikiksi. Olimmehan Skopeloksen saarella, jossa Mamma Mia! -elokuvaa kuvattiin.

Vaaleanpunaiset ovet ja kukat Skopeloksessa
Maastouduin melko hyvin Skopeloksen kaupungin kaduille, mutta halusin nähdä saaresta muutakin.

Majoituksen etsintää lennosta

Vielä aamulla emme tienneet, että päivän päätteeksi päätyisimme majoittumaan juuri tuohon kyseiseen paikkaan.

Olimme viettäneet jo kaksi yötä Skopeloksen saarella Skopeloksen kaupungissa, ja meillä oli auto vuokralla. Saari ei ole suuren suuri, joten periaatteessa olisimme hyvin voineet pitää tukikohtaamme missä tahansa, pysyä koko ajan samassa kohteessa ja kierrellä saarta sieltä käsin. Mutta halusimme majoittua eri puolilla saarta, sillä kylien tunnelma on niin erilainen päivällä kuin illalla, ja tykkäämme muutenkin vaihdella paikkaa.

Emme kuitenkaan olleet vielä keksineet, missä tarkalleen ottaen haluaisimme majoittua. Emmekä olleet siten varanneet vielä seuraavan yön majapaikkaammekaan.

Päätimme, että lähtisimme vain ajamaan, menisimme minne nenä näyttää ja tekisimme päätöksen sitten tien päällä ex tempore, sen mukaan mikä hyvältä tuntuu!

Se oli meistä hauskaa ja jännittävää! Pakkasimme tavaramme auton takakonttiin ja lähdimme ajelemaan mutkaisia teitä iloisina ja hyvän fiiliksen vallassa. Saavuimme kivalta näyttävään kylään, mutta totesimme sen hieman liian pieneksi. Olisi kiva jos alueella olisi edes pari tavernaa ja markettia, jotain jonka ympärillä olisi hieman elämää illalla.

Glossan rinteessä sijaitseva kylä on Skopeloksen kauneimmaksi sanottu, ja se olikin upea. Kun tarkistimme kylän majoitustarjonnan Bookingista, unohdimme ajatuksen sinne jäämisestä poskettomien hintojen takia. Jatkoimme ajelua ja tukikohdan etsintää – jonkun mutkan takaa se sopiva kyllä löytyisi.

Pian Glossan lähettyviltä löytyikin mukavan näköinen kylä, joka ei kuitenkaan ollut liian pieni. Kylässä oli lisäksi rantabulevardi, joka sinetöi päätöksemme jäädä sinne. Kaikissa rannalla sijaitsevissa kylissä ei ole rantabulevardia, mutta pidän erityisesti niistä joissa on. Rantakadulla on aina elämää, ja sitä pitkin on ihana vaeltaa niin päivällä kuin illallakin.

Menimme hieman syrjemmällä kylän rannalla sijaitsevaan kahvilaan nauttimaan virkistävät kylmät frappe-kahvit ja tutkimaan Bookingista alueen majoitustarjontaa.

Alueen hintataso oli selkeästi muuta saarta korkeampi, mutta ei sentään Glossan hintojen tasolla. Siellä pystyisimme majoittumaan ihan kohtuulliseen hintaan. Katselin samalla rantabulevardille päin, ja saatoin jo kuvitella meidät kävelemään sinne iltasella…

Olimme käyttäneet matkoillamme oikeastaan aina Booking.com-varausjärjestelmää, mutta tällä kertaa ajattelimme varata suoraan majoituksesta, olimmehan jo paikan päällä. Sitä paitsi, suoraan majoittajalta varaamalla saa yleensä edullisemman hinnan, sillä majoittajan ei tarvitse maksaa palkkiota varausjärjestelmälle.

Suihkukaapilla vai suihkuverholla?

Bongattuamme Bookingista mukavalta näyttävän majoituksen suuntasimme sinne.

Saavuimme majoitukselle, joka sijaitsi loistopaikalla rantakadun kupeessa ja jonka useista huoneista näytti olevan näköala kauniin siniselle merelle. Vaikutti todella hyvältä!

Hetken huhuiltuamme löysimme omistajan, noin seitsemänkymppisen herrasmiehen. Kyllä, hänellä oli vapaita huoneita, haluaisimmeko nähdä? Seurasimme miestä huoneeseen, joka oli ihan perusmukava ja siisti, ja sieltä oli kuin olikin merinäköala.

“Tänne jäädään”, totesimme toisillemme tyytyväisinä kuin yhdestä suusta ja kysyimme huoneen hintaa. Tiesimme jo Bookingin perusteella, että hinta oli budjettimme ylärajalla mutta kuitenkin sen sisällä, joten jännitimme ainoastaan sitä, kuinka hyvän tarjouksen saisimme.

Jäimme molemmat hetkeksi sanattomiksi hinnan kuultuamme, sillä se oli kymppejä kalliimpi kuin Bookingissa!

Olimme yllättyneitä ja hiukan ihmeissämme. Kerroin miehelle, että olimme tsekanneet hinnan Bookingista, ja olisimme saaneet täsmälleen samalta näyttävän huoneen hänen ilmoittamaansa hintaa edullisemmin klikkaamalla varauksen sitä kautta.

“Muuten täysin sama, mutta tässä huoneessa kylpyhuoneessa on suihkuverhon sijaan suihkukaappi”, selitti mies. Sanoin, että meille kävisi kyllä hyvin se suihkuverhollinen huone. “Niin… mutta ei minulla ole sellaista nyt”, hän vastasi.

Totesin, että olimme katsoneet vapaan huoneen hinnan vain minuutteja aikaisemmin. “Erään asukkaan piti lähteä tänään, mutta hän päättikin jäädä vielä. Siihen suihkuverholliseen huoneeseen”, kertoi mies olkiaan kohauttaen. “En ole vielä kirjannut sitä, joten huone näkyy edelleen vapaana järjestelmässä”.

Hintaneuvotteluja

Vaikka keskustelimme puolisoni kanssa tilanteesta suomeksi, luulen miehen ymmärtäneen äänensävystämme, että emme olleet aivan tyytyväisiä ja kauppoja ei ehkä syntyisi. Hän pyysi meitä seuraamaan itseään toimistoonsa, jotta hän voisi tarkistaa Bookingin ilmoittaman hinnan ja voisimme vielä keskustella asiasta.

Seurasimme miestä, vaikka olimme jo oikeastaan valmiita kävelemään suorinta tietä ulos rakennuksesta. Huone oli mielestämme liian kallis, ja suihkukaappi suihkuverhon sijaan ei ollut meille sen väärti, että maksaisimme huoneesta reilusti yli sopivana pitämämme budjetin. Tiesimme myös, että muualta saarelta saisimme vähintään saman tasoisen majoituksen paljon edullisemmin.

Mies näpytteli hetken tietokonettaan ja teki meille uuden, edellistä hieman edullisemman tarjouksen. Hinta oli edelleen kalliimpi kuin Bookingissa näkemämme hinta. Olimme ärtyneitä, ja fiilis paikkaa kohtaan oli jo oikeastaan mennyt. Sanoin, että emme jäisi tuolla hinnalla ja aloimme siirtyä ovelle päin.

Mies kysyi vielä, millä hinnalla me sitten jäisimme. Jääminen ei tuntunut enää mukavalta ajatukselta, vaikka olisimmekin päässeet yhteisymmärrykseen hinnasta.

Vastasin ääneen vain, että emme jää, mutta mielessäni lisäsin lauseeseen “mistään hinnasta”

Hyppäsimme autoomme ja jätimme koko kylän taaksemme! Emme halunneet etsiä sieltä toista majoituspaikkaa, vaan totesimme, että siirrymme jonnekin täysin muualle.

Lievä ärsyyntymisemme vaihtui huvittuneisuuteen ja pääsimme takaisin seikkailufiilikseen, kun kaasuttelimme matkoihimme ja hihkaisimme kylälle “pitäkää tunkkinne”. 😀

Spiros Rooms, tarinoita ja musiikkia Skopeloksen illassa

Tämän seurauksena päädyimme lopulta *Spiros Roomsiin ja viettämään iltaa sitä isännöivien Spiroksen ja Vasson kanssa. Kuuntelimme heidän kanssaan Abbaa, Zorbasta ja vähän JVG:täkin Skopeloksen illassa, ja kuulimme tarinoita heidän elämästään.

Meille kerrottiin, että Mamma Mia! -elokuvan näyttelijät olivat viettäneet aikaa myös heidän kylässään kuvausten aikana. “Mutta eivät he sentään meillä majoittuneet”, naurahti Spiros.

Majoituksen puutarha oli täynnä vanhoja oliivipuita, jotka oli koristeltu Vasson tekemillä keramiikkatöillä. Kuten arvata saattaa, myös huoneet ovat Vasson käsialaa ja somistettu kauniilla tekstiileillä ja käsitöillä. Tullessamme saimme huoneeseen evääksi hänen tekemäänsä kakkua.

Spiroksella oli puutarhassa oma baaritiski, jonka takaa hän tarjosi meille vahvaa rakia ja ouzoa. Baaritiskin lippaan kiinnitetyt kaiuttimet toistivat tehokkaasti tablettitietokoneelta soitettavaa musiikkia.

Kun musiikki lakkasi ja ihmettelimme pimeästä yöstä kuuluvaa erikoista ja hieman aavemaista linnun huhuilua, Vasso näytti tabletiltaan minkä näköinen lintu siellä huhuilee.

Meidän lisäksemme tuossa noin 10 huonetta sisältävässä majoituksessa oli sillä hetkellä vain yksi pariskunta, mutta he kävelivät nopeasti huoneeseensa tullessaan illalliselta, joten saimme nauttia omistajien vieraanvaraisuudesta yksinoikeudella.

Lähdimme Spiros Roomsista kahden yön majoittumisen jälkeen. Vasso tuli hyvästelemään meidät lämpimästi ja toivotti meille turvallista matkaa.

Spiros rooms
Huoneemmem Spiros Roomsissa.
heijastus liikennepeilissä
Peilistä heijastuu matkaajat ja Spiros Roomsin puutarha.

Niin, hintapolitiikasta vielä, kun sen seurauksena tuonne oikeastaan päädyttiin. Maksoimme kahdesta yöstä Spiros Roomsissa yhteensä 64 €, kun taas toisessa paikassa lopetimme neuvottelut tarjouksen ollessa 95 €/yö!

Mitä sinä soittaisit, jos sinulta pyydettäisiin suomalaista musiikkia? 😀 Onko sinulle sattunut vastaavia nurinkurisia hintakokemuksia?

Postauksen kansikuvassa auringonlasku Panormoksen kylässä, jossa Spiros Rooms sijaitsee.

Lue myös:

Booking.com

Voit jakaa postauksen tästä:

4 kommenttia

• Cilla Maria Travel

Olipa aikamoinen hinnannousu tuolla ensimmäisessä hotellissa! Näinköhän siellä suihkuverhohuoneessa edes oli ketään 😀 No mutta onni onnettomuudessa, että löysitte kuitenkin lopulta majapaikan, josta jäi vielä yhteisiä muistojakin majoittajan kanssa. Ja vaikea kysymys tuo, että mitä sitä itse soittaisi. Hmm.. 😀

• Kati

Moikka Cilla, mukavaa kun tulit lukemaan ja kommentoimaan!

Oltiin kyllä hyvin ihmeissämme tuosta tapauksesta. Hauskaa on se, että lopulta maksettiin koko huoneestamme Spiros Roomsissa about saman verran, kuin mitä siinä toisessa hotellissa oli suihkuverhollisen ja suihkukaapillisen (muuten identtisen) huoneen hintaero!

Tuo biisijuttu on kyllä yllättävän vaikea keksiä, vaikka yrittäis ihan ajan kanssakin miettiä. Et mihin ikään kuin kiteytyy suomalainen musiikki…?

• Tanja for Takeoff

Kuulostaapa hiukan vedätykseltä tuo huoneen hinta. Taisi patu vain ajatella, että maksatte mitä vain kun olette jo siellä.
    Se on muuten jännä kuinka moni sanoo, että varaa suoraan hotellilta, kun se on halvempaa. Itse olen varannut monet kerrat huoneen Booking.comista jo respassa seistessäni, kun tiskiltä hinta on ollut korkeampi. Usein henkilökunta itse on kehoittanut tekemään niin.

• Kati

No siltä se tuntuikin. On aina tosi ikävää, jos tulee vedätetyksi tulemisen tai edes sen yrityksen fiilis! Jotenkin ei ole varautunut, että sitä tapahtuisi juuri Kreikassa… Varsinkin saarilla asiat toimii yleensä hyvässä hengessä!

Ja tästä syystä en enää nykyään jaksa vertailla majoitusten hintoja eri paikoista – Bookingin hinta on yleensä osoittautunut joko edullisimmaksi tai (lähes) samaksi, jolloin vertailu ei oikeastaan maksa vaivaa.

Jos halutaan jatkaa majoittumista samassa paikassa ja kysellään sitten onko tilaa, niin silloin sentään yleensä saa edullisemman hinnan, kun ei kierrätä sitä jatkovarausta bookingin kautta. 😛

Ihanaa Tanja kun kävit kommentoimassa! 🙂

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.